9 клас. Фізика
У окремих зошитах виконувати завдання, виділяючи окремо уроки (без дати, в зручний для вас час і день).
Дистанційна робота буде оцінюватися.
Уроки 1-3.
Прочитати §34-35.
Розібрати приклади задач на ст. 216-217, 219.
Виконати впр.34(3), впр.34(4), впр.34(9).
Переглянути відеоролики з теми за посиланням.
Рух тіла по вертикалі під дією сили тяжіння
https://www.youtube.com/watch?v=PBvCXN3auEs
Рух тіла під дією декількох сил
http://interactive.ranok.com.ua/theme/contentview/pdrychniki/fzika-9-klas-pdrychnik-baryahtar-v-g-dovgiyi-s-o-bozhinova-f-ya-kryuhna-o-o-za-red-v-g-baryahtara-s-o-dovgogo/rozdl-5-35-ryh-tla-pd-dyu-klkoh-sil/14452-video
Уроки 4,5,6. урок 4,5,6.docx
Повторити §34-35. Розібрати приклади задач у підручнику на ст.222 – 223 та на сторінці. Виконати впр.35(1).
2.4. Задачі на рух тіла під дією кількох сил
2.4.1. Тіло масою 20 кг починають переміщувати по горизонтальній підлозі, тягнучи за мотузку. Протягом 2 с швидкість руху тіла досягла 4 м/с. Визначте (у ньютонах) силу натягу мотузки, якщо коефіцієнт тертя ковзання між тілом і підлогою дорівнює 0,25, а мотузка розташована горизонтально. Вважайте, що g = 10м/с2.
Розв'язання
На тіло діють чотири сили (див. рисунок): сила натягу мотузки ,сила тертя ковзання пруж, сила тяжіння тяж, сила нормальної реакції опори .
Запишемо рівняння другого закону Ньютона:
+ тертя + тяж + = m .
Спроектуємо це рівняння на осі координат:
OX: Т - Fтертя = mа, (1)
OY: N - Fтяж = 0. (2)
Запишемо формули для визначення сил та прискорень руху:
Fтяж = N (3)
Fтяж = mg (4)
a = (5)
З рівнянь (2) і (4) маємо:
N = Fтяж = mg Fтертя = N = mg .
Підставимо вираз для сили тертя у формулу (1) і, враховуючи, що а = , отримаємо:
Т = Fтертя + mа = мmg + m .
Тіло почало рухатися зі стану спокою, тому v0 = 0 . Отже,
T = 0,25 ∙ 20 ∙ 10 + 20 ∙ = 50 + 40 = 90 (Н).
Відповідь: 90 Н.
Якщо в задачі розглядається рух (або етап спокою) тіла під дією декількох сил, то під час розв'язування зручно дотримуватися такого алгоритму.
1. Виконати пояснювальний рисунок, на якому зазначити:
• сили, що діють на тіло;
• напрямок прискорення руху тіла (якщо воно є);
• систему координат (яку зазвичай пов'язують із землею).
2. Записати рівняння другого закону Ньютона у векторному вигляді.
3. Спроектувати отримане рівняння на осі координат.
4. Записати формули для визначення сил і прискорення руху.
5. Скориставшись наведеними у задачі даними, визначити значення шуканої величини.
Зверніть увагу: задачі на рух тіла під дією декількох сил зустрічаються у багатьох розділах фізики.
2.4.2.* До невагомих стрижнів (див. рисунок) підвішено вантаж масою 6,0 кг. З'єднання в точках А, В і С є шарнірними. Довжина відрізку АС становить 40 см, довжина стрижня СВ — 30 см. Визначте (у ньютонах) силу, що розтягує стрижень СВ. Вважайте, що g = 10м/с2.
А | Б | В | Г |
6 Н | 30 Н | 45 Н | 60 Н |
Розв'язання
На шарнір В діють три сили: сила натягу мотузки , сила прУЖНОСТІ СТРИЖНЯ СВ — пруж1 , сила пружності стрижня АВ — пруж2 (див. рисунок).
Для того щоб визначити напрямок сил пруж1 + пруж2 подумки потягнемо мотузку униз. Стрижень СВ розтягуватиметься, а стрижень АВ — стискатиметься. Відповідно до закону Гука сили пружності пруж1 і пруж2напрямлені вбік, протилежний деформації стрижнів.
Запишемо рівняння другого закону Ньютона:
+ пруж1 + пруж2 = 0.
Спроектуємо це рівняння на осі координат:
ОХ: - Fпруж1 + Fпруж2 cos а = 0. Fпруж1 = Fпруж2 cosа.
ОУ: Fпруж2sinа - Т = 0 => Fпруж2 = .
Таким чином, Fпруж1 = = .
Знайдемо силу натягу нитки і tga.
Оскільки вантаж перебуває у рівновазі, то T = Fтяж = mg = 6 ∙ 10 = 60 (Н).
tga = = = .
Отже, Fпpyж1 = = = 45 (Н).
Переглянути презентацію з теми .
Рух тіла під дією кількох сил.pptx
Уроки 7,8,9.
Повторити §34-35. Розібрати приклади задач у підручнику на ст.224 – 225 . Виконати впр.35(2,3).
Розібрати впр. 35(6), подивившись відео з розв’язанням за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=PxAAkiUsSUM
Переглянути відеоролики з теми за посиланням.
https://www.youtube.com/watch?v=Ki3eYto9j3g
https://www.youtube.com/watch?v=0U5fy8CmcLs
Урок 10.
Повторити §34-35. Виконати письмово впр.35(4,5).
Переглянути відеоролики з теми за посиланням.
https://www.youtube.com/watch?v=PBvCXN3auEs
https://www.youtube.com/watch?v=v7ra7ykNHOE
Уроки 11,12.
Вивчити §36. Розібрати приклад задачі у підручнику на ст.229. Виконати письмово впр.36(1).
Урок 13.
Повторити §36. Виконати письмово впр.36(2).
Урок 14, 15.
Вивчити §37. Виконати письмово впр.37(2).
Урок 16
Повторити §37. Виконати письмово впр.37(3).
Уроки 17,18
Вивчити §38.Розібрати задачі 1,2 на ст.236-237. Переглянути відео за посиланням.
Виконати письмово впр. 38(1).
Уроки 19,20
Повторити §37.
Виконати тест за посиланням до 6 травня. https://vseosvita.ua/test/start/nwt495
Будьте уважними при виконанні тесту, оцінки прийдуть мені автоматично.
Урок 21
Виконати письмово впр.38(2).
Уроки 22, 23
Виконати тест за посиланням до 13 травня https://vseosvita.ua/test/start/nwt495
Уроки 24, 25, 26
Повторити §30, §31, §32.
Виконати контрольний тест за посиланням
https://vseosvita.ua/test/start/nmq033
Тема тестування : Закони Ньютона
Виконувати обов’язково, бо оцінки нізвідки не беруться!!!
Уроки 27, 28, 29
Прочитати §39, §40.
Прочитати на ст.261 – 265 матеріал для проходження тесту за посиланням
https://vseosvita.ua/test/start/jdz920
У вас не зроблені тести:
1) https://vseosvita.ua/test/start/nwt495 (реактивний рух);
2) https://vseosvita.ua/test/start/nmq033 (закони Ньютона)
Зошити, в яких виконували письмові завдання протягом карантину, принести чи передати в школу (в учительську) до 28 травня.
Уроки 30,31,32
Доступні тести:
1) https://vseosvita.ua/test/start/nwt495 (реактивний рух);
2) https://vseosvita.ua/test/start/nmq033 (закони Ньютона);
3) https://vseosvita.ua/test/start/jdz920 (фізика і екологія).